Eric Filion (NOKAMI)

Is an Canadian designer, technologist and artist in new media.

eric filion nokamiSpectral Sound System

eric filion nokamiSpectral Sound System

eric filion nokamiSpectral Sound System

eric filion nokamiSpectral Sound System

Vector Festival, Toronto from July 14-17, 2016

eric filion nokamiSpectral Sound System

Vector Festival, Toronto from July 14-17, 2016

SPECTRAL SOUND SYSTEM

‘Spectral Sound System’ is a live, semi-improvised audio-visual performance that is intended as a response to a specific location’s audio-visual topography. It employs a research-based approach with recordings made in situ and live coding to investigate a site’s nodes of affect and the embodied responses these might generate upon the individuals who occupy its distinct time-space. A particular focus of this project is the interstitial area in which mediated tropes of emotion (generated via advertising and popular media) overlap and integrate themselves with the ephemeral mindsets of its individual inhabitants. Field recordings, spectral processing, data visualization and algorithmically-generated visuals are cross-processed and combined in a real-time, intuitive manner, redeploying the collected data in an intermedial response to the performance location’s socio-political terrain.

SPECTRAL SOUND SYSTEM – THEMATIC STATEMENT

‘Spectral Sound System’ is a project that employs spectral processing techniques to integrate field-recorded sounds with an embodied soundtrack – the sound ‘playing in one’s head’ that forms a silently sounding overlay to the ‘heard’ acoustic environment .

These mnemonic refrains are sometimes referred to as ‘earworms’; Jean-François Augoyard describes the phenomenon as ‘anamnesis’ (“an effect of reminiscence in which a past situation or atmosphere is brought back to the listener’s consciousness, provoked by a particular signal or sonic context”) or phonomnesis, “ a sound that is imagined but not actually heard”. Although such sounds are not ‘transmitted’ or ‘produced’ in the conventional sense (and therefore not recordable via conventional techniques), they comprise a resonant stratum of the invisible and inaudible, forming an interstice between a particular environment and an embodied personal history; they are subjective evocations contingent on a singular lived experience navigating a specific time-space.

Anamnesis and phonomnesis are often evoked via advertising jingles or pop music – the sonic transmissions of a heavily commercialized, and therefore mediated, environment; they are the lingering acoustic shadows of overheard melodies or ingrained refrains embedded through repetition that are therefore rarely, if ever, auditioned deliberately. Within a broader socio-economic context, such sounds can often be regarded as the after-effects of branding’s psycho-acoustic territorialization – an internalized echo of the programmed transmissions from a neo-liberal society, that (like it or not) comprise a prominent, integral aspect of the urban soundscape.

‘Spectral Sound System’s’ reconfiguration and redeployment of such sounds is intended as a type of re-territorializing resistance or, as Steven Goodman describes it his book Sonic Warfare: a ‘counter-Muzak’.



«Spectral Sound System» est une performance audio-visuelle semi-improvisée en direct destinée à répondre à la topographie audio-visuelle d'un emplacement spécifique. Il utilise une approche basée sur la recherche avec des enregistrements réalisés sur place et un codage en direct pour enquêter sur les noeuds d'affect d'un site et les réponses incorporées qui pourraient générer sur les individus qui occupent leur espace temporel distinct. Un axe particulier de ce projet est la zone interstitielle dans laquelle les tropes d'émotion médiatisées (générées via la publicité et les médias populaires) se chevauchent et s'intègrent aux mentalités éphémères de leurs habitants individuels. Les enregistrements de terrain, le traitement spectral, la visualisation des données et les visuels générés par algorithme sont traités de manière croisée et combinés en temps réel et intuitivement, en redéployant les données collectées dans une réponse intermédiale au terrain socio-politique du lieu de performance.

SYSTÈME DE SON SPECTRAL - DÉCLARATION THÉMATIQUE

«Spectral Sound System» est un projet qui emploie des techniques de traitement spectral pour intégrer les sons enregistrés sur le terrain avec une bande sonore intégrée - le son «jouant dans la tête» qui forme une superposition silencieuse à l'environnement acoustique «entendu».

Ces abdominales mnémoniques sont parfois appelées «vers d'avant»; Jean-François Augoyard décrit le phénomène comme «anamnèse» («un effet de réminiscence dans lequel une situation ou une atmosphère passée est ramenée à la conscience de l'auditeur, provoquée par un signal particulier ou un contexte sonore») ou phonomnesis, «un son qui est Imaginé mais pas réellement entendu ". Bien que de tels sons ne soient pas «transmis» ou «produits» dans le sens conventionnel (et donc non enregistrables par des techniques conventionnelles), ils constituent une strate résonnante de l'invisible et inaudible, formant un interstice entre un environnement particulier et une histoire personnelle incarnée; Ce sont des évocations subjectives subordonnées à une expérience vécue et singulière dans un espace spécifique.

L'anamnèse et la phonomésie sont souvent évoquées par des jingles publicitaires ou de la musique pop - les transmissions sonores d'un environnement fortement commercialisé et donc médiatisé; Ce sont les ombres acoustiques persistantes des mélodies entendues ou des reflets intégrés incrustés par la répétition qui sont rarement, voire jamais, audités délibérément. Dans un contexte socio-économique plus large, de tels sons peuvent souvent être considérés comme les effets secondaires de la territorialisation psycho-acoustique de Branding - un écho internalisé des transmissions programmées d'une société néolibérale, qui (comme elle ou non) constituent une éminence , Aspect intégral du paysage sonore urbain.

La reconfiguration et le redéploiement du «système sonore spectral» de ces sons sont destinés à être une sorte de résistance à la relocalisation ou, comme l'a décrit Steven Goodman, son livre Sonic Warfare: un «contre-Muzak».



Credit (music)

Michael Trommer is a Toronto based producer and sound artist; his experimental work has been focussed primarily on psychogeographical explorations via the use of field recordings.

He has released material on an unusually diverse roster of labels, both under his own name as well as ’sans soleil’. These include Transmat, Wave, Ultra-red, and/OAR, Audiobulb, Audio Gourmet, Gruenrekorder, Impulsive Habitat, Stasisfield, Serein, Flaming Pines, 3leaves and con-v.

Michael also creates gallery-based audio installation work; He has exhibited work at Australia’s ‘Liquid Architecture’, ‘from 0 to 1 and back again’ at Kunsthalle Schirn in Frankfurt, Cordoba, Spain’s art:tech and soundLAB in Köln. His music has also been included in Dodi Nash’s ‘Listening Shell’ installation, on permanent exhibit at London’s Victoria and Albert museum.

He has performed extensively in North America, Europe and Asia,, including events with members of Berlin’s raster-noton collective, as well as the 2008 and 2013 editions of Mutek’s acclaimed a/visions series. He also regularly improvises with Toronto-based AI collective ‘i/o media’.

In 2011, Michael’s ‘ghostwood’ project was awarded a major audio arts grant from the Canada Council for the Arts.

Contact:
trommer@sympatico.ca

http://michaeltrommer.blogspot.com/
http://soundcloud.com/sans-soleil/
http://michaeltrommer.bandcamp.com/
http://www.mixcloud.com/sans_soleil/